SP9RIG

Polish Amateur Radio Station

łść

O mnie

Krótki artykuł w sierpniowym Świat Radio o antenie Screwdriver RIG-9

 

 
Krzysztof SP9RIG na swoim stoisku prezentował anteny Screwdriver RIG-9 własnej produkcji.
RIG-9 to antena elektrycznie przestrajana w zakresie od 40 do 10 m.
 
Podstawowe parametry konstrukcji:
- częstotliwość pracy: 7–30 MHz
- typ anteny: ¼ L
- maksymalna moc: 200 W/SSB
- dopasowanie VSWR: <1,5
- czas przestrajania z 7 MHz na 30 MHz: 50 s
- manipulator zmiany pasma:ręczny
- zasilanie silnika anteny: 12 V/DC
- długość przewodu zasilania manipulatora:5+1 m
- złącze zasilania anteny: UHF
- złącze zasilania silnika 12 V:SP13/IP68
- montaż anteny: śruba M12
- całkowita waga: 2,5 kg
Podczas spotkania na stoisku,Krzysztof SP9RIG opowiedział redaktorowi ŚR swoje zmagania z konstrukcją,
zanim doszedł do oferowanej wersji.
„Projekt zrodził się po sezonie wakacyjnym kiedy to przed wyjazdem zamontowałem w samochodzie uchwyt do anteny typu
Ampro i wymiennie korzystałem z pasm 40 i 20 m, ale niestety anteny nie spełniły oczekiwań.
Przede wszystkim, przy każdej zmianie pasma trzeba było zmienić antenę, a jazda z Ampro bez modyfikacji uchwytu była
niemożliwa (praca podczas jazdy nawet ze średnią prędkością graniczyła z cudem).
Dlatego też postanowiłem zbudowa ćwłasną antenę z którą można bezpiecznie jeździć i która będzie pracowała w szerokim
zakresie częstotliwości.
Prace rozpocząłem od poszukiwania materiałów. Na tę pierwszą estową antenę, większość elementów znalazłem u siebie w warsztacie.
Po kilku próbach troszkę się zniechęciłem, bo antena nie pracowała tak jak tego oczekiwałem.
Wiele nie przespanych nocy, kolejne próby i w końcu antena zaczęła przejawiać znamiona anteny wielopasmowej.
Potem kilka modyfikacji i doszedłem do wniosku, że to jest to. Wtedy mogłem się zająć stroną mechaniczną.
Antena działa poprawnie, podczas jazdy wytrzymuje znaczne prędkości, powyżej dopuszczalnej autostradowej – projekt ukończony.
Materiały użyte na karkas i inne elementy izolacyjne, to ertalon i poliacetal.
Cewkę nawinąłem drutem miedzianym posrebrzanym z podwójną warstwą srebra.
Materiały tego typu zapewniają bezpieczeństwo przed ewentualnym uszkodzeniem cewki jak i elementów konstrukcji.
W tym projekcie nie ma miejsca na tanie elementy typu rurki PCV wodno kanalizacyjne, przekonałem się o tym przy pierwszych próbach.
Rura w której pracuję cewka to rura mosiężna, a uchwyt z gniazdami wykonany ze stali nierdzewnej.
Ostatecznie antena pracuje od 40 do 10 m z płynnym przestrajaniem w całym zakresie i współczynnikiem SWR mniejszym od 1,5.
Do sterowania wykorzystałem popularny przełącznik do samochodowychszyb elektrycznych, ale w planach są jeszcze dwa sterowniki,
jeden z nich automatyczny”.
Opisy innych anten wakacyjnych prezentowanych na spotkaniu ŁOŚ 2016 będą w oddzielnym
opracowaniu w dziale Anteny.

 

 

BASR

BESKIDZKA AMATORSKA SIEĆ RATUNKOWA

BASR będzie tworzyć grupagrupa 02 15 krótkofalowców, posiadająca własne środki łączności zgodnie z posiadanymi pozwoleniami radiowymi w służbie radioamatorskiej ... więcej

Nowości

Dzięki firmie Esox-Industrial Automotion - Krzysztof Wójcik, powstaje nowy projekt głowicy montażowej anteny Screwdriver RIG-9 V2

Solar-Terrestrial Data